S tatistieken
In Zwitserland ligt voor ruim 75.000 km aan wegen. In Zwitserland liggen een aantal hoge gebergtes en dus zijn er veel bergwegen die door Zwitserland lopen. Zwitserland heeft een dicht netwerk van wegen en spoorwegen. Het Zwitserse openbaar vervoersnetwerk heeft een totale lengte van 24.500 kilometer en heeft meer dan 2600 stations en haltes. De oversteek van de Alpen is een belangrijke route voor Europees vervoer, aangezien de Alpen Noord-Europa scheiden van Zuid-Europa. De spoorwegen in de Alpen begonnen in 1882 met de Gotthard-spoorweg met zijn centrale Gotthard-spoorwegtunnel, in 1906 gevolgd door de Simplon-tunnel en de Lötschberg-tunnel in 1913. Als onderdeel van de nieuwe spoorwegverbinding door de Alpen (NRLA) in 2007, de Lötschberg-basistunnel geopend en in 2016 opende de Gotthard-basistunnel op 1 juni.
Het Zwitserse wegennet wordt gefinancierd door wegenbelasting en autobelastingen. Het Zwitserse autosnelwegsysteem vereist de aanschaf van een wegenbelastingschijf - die 40 Zwitserse frank voor één kalenderjaar kost - om zijn rijwegen te gebruiken, zowel voor personenauto's als vrachtwagens. Het Zwitserse wegennet heeft een totale lengte van 1.638 kilometer (vanaf 2000) en heeft - met een oppervlakte van 41.290 km2 - een van de hoogste snelheden ter wereld. Zurich Airport is de grootste internationale vluchthaven van Zwitserland en verwerkt in 2013 24,9 miljoen passagiers. De op één na grootste luchthaven, Geneva Cointrin, behandelde 14,4 miljoen passagiers (2013) en de op twee na grootste luchthaven van Basel-Mulhouse-Freiburg, 6,5 miljoen passagiers; beide luchthavens worden gedeeld met Frankrijk.
Zwitserland heeft miljarden franken goedgekeurd voor de verbetering van de infrastructuur voor openbaar vervoer. De modal split voor het openbaar vervoer is een van de hoogste in Europa, namelijk 21,3% in 2010. In veel steden met meer dan 100.000 inwoners ligt de modal split voor openbaar vervoer boven de 50%. Zwitserland heeft een zeer hoge dichtheid van het spoorwegnet, met een gemiddelde van 122 km spoor per 1000 km2 (gemiddeld 46 km in Europa). In 2008 reisde elke Zwitserse burger gemiddeld 2.422 km per spoor, waardoor zij de meest frequente gebruikers van spoorvervoer zijn.
Veel van de Zwitserse spoorlijnen maken deel uit van het nationale systeem van de Zwitserse federale spoorwegen, hoewel andere standaard spoorlijnen worden beheerd door onafhankelijke bedrijven zoals BLS AG. Daarnaast worden tal van smalspoorlijnen geëxploiteerd, waarvan het grootste bedrijf de Rhätische Bahn is. In totaal wordt 5.100 km spoornetwerk gebruikt. De Zwitserse federale spoorwegen hebben ongeveer 5000 passagierstreinen met dagelijks ongeveer 274.000 kilometer. De helft hiervan [de helft van de afstand of de helft van het aantal?] Zijn langeafstandsdiensten; de andere helft zijn regionale en voorstedelijke diensten. In 2013 gebruikten 366 miljoen passagiers de Zwitserse federale spoorwegen. Het spoorvervoer in Zwitserland omvat op sommige lijnen ook een auto- en vrachtwagenvervoer.
© ZwitserseVlag.nl || Alle rechten voorbehouden. || Een onderdeel van SuccesMedia